Glasyrdräll

 Ibland lever glasyrerna sitt eget liv. Den gröna som jag mixat till bokstavligen hoppade av faten och landade på ugnsplattorna. Tack vare att jag noga underhåller plattorna med ett tjockt lager av plattengobe så blev det ingen katastrof. Det var bara att skrapa av dem och måla på ny plattengobe. Jag har sett så många plattor som inte är skyddade vilket medför att glasyren smälter in i plattan och förstör den. Det går inte att få bort och bränner man igen smälter glasyren vilket gör att man inte kan ställa saker på glasyrfläckarna. Att sköta ugnsplattorna är otroligt viktigt. De är dyra att köpa.


Ny plattengobe målas på. Tjockt ska det vara. 
Inte så dumt alls att arbeta utomhus.
Pappa kom på besök med båten samtidigt som jag fixade med mina plattor!
Här ser man tjockleken på plattengoben.
Dammigt och smuligt är det. Munskydd är ett måste.

Det var förvånansvärt enkelt att skrapa bort glasyren tack vare ett tjockt lager plattengobe.

Mycket dräll blev det. Måste ändra receptet. Denna glasyr går inte att använda.
Även ugnen måste saneras från glasyrdräll. Inget får vara kvar då det sjunker in i teglet och förstör hela ugnen.

Kommentarer